ШКОЛА МОЛОДОГО ПЕДАГОГА

 Школа молодого педагога


Школа молодого учителя

Підтримка молодого педагога

    Мета: створити умови для  адаптації молодих спеціалістів у педагогічному колективі, прияти самопізнанню своїх  особливостей професійної спрямованості,  створенню умов для їх професійного зростання, розкриттю творчого потенціалу та компетентності.

     Завдання:

- розвиток уміння застосовувати теоретичні знання в конкретній практичній професійній діяльності;

- вивчення молодими педагогами перспективного педагогічного досвіду;

- виховання готовності до впровадження новітніх освітніх технологій і методик у навчально-виховний процес, прагнення до оволодіння педагогікою співробітництва;

- усіляке сприяння підвищенню рівня методичної й фахової майстерності молодого вчителя;

- створення умов для розвитку професійної спрямованості та компетентнісної особистості педагога.

     Шляхи реалізації:

- забезпечення кожного молодого педагога навчальною й методичною літературою;

- посилення ролі методичного кабінету гімназії, учителів-наставників, психологічної служби з метою підвищення фахового й методичного рівня молодих учителів, їхньої психологічної готовності до роботи в педагогічному й учнівському колективах;

- організація діяльності школи «Перші кроки до майстерності»;

- виконання інтерактивних вправ з метою зміцнення педагогічної спрямованості та компетентності молодих учителів.

    Античні мудреці казали: «Хочеш розвивати державу – виховуй молодь». Адже саме молодь, за якою – майбутнє в усьому, зокрема і в освіті, покликана зміцнювати державу.

    Переступаючи поріг навчального закладу, молодий спеціаліст сподівається реалізуватися в ньому як фахівець. Саме молодь покликана в майбутньому зміцнювати нашу державу. Багато в чому успіх і результати гімназії залежать від роботи з молодими спеціалістами, які охоче й швидко сприймають інновації, незаангажовані. Це важливий складник подальшої результативності роботи та руху вперед.

    Тому однією з важливих проблем у діяльності методичної та психологічної служб гімназії є робота з молодими педагогами. Через брак досвіду вони потребують більшої уваги з боку адміністрації закладу з метою з’ясування професійних труднощів і надання їм допомоги.

    З цією метою створено модель методичної підтримки молодого педагога, а саме: проект «Перші кроки до майстерності». Як же ми впливаємо на розвиток конкретної особистості фахівця, як здійснюється науково-педагогічний супровід розвитку психолого-педагогічної компетентності молодих учителів?

   Розпочинається така робота з підготовки до серпневої конференції й закінчується на початку квітня тижнем «Ініціатива, творчість молодих». Протягом цього періоду відбувається їхнє навчання, демонстрація досвіду роботи досвідченими вчителями, «майстер-класи», відкриті уроки, наставництво, групове та індивідуальне консультування, інтерактивні вправи, тренінги.

                              Алгоритм роботи з молодими вчителями

Професійна адаптація:

Проблеми, що хвилюють молодих спеціалістів:

- Як знайти себе в потоці обов’язків і справ, заходів і контактів?

- Що означає поставити себе?

- Як домогтися взаєморозуміння з учнями?

- Як завоювати авторитет?

- Як знайти своє місце в педагогічному колективі?

- Як зробити єдиним навчання й виховання учнів?

- Як зустрітися з батьками? (У них же досвід, а я сам ще «дитина»!)

 

Анкета для вивчення запитів молодих учителів

 

1. Із якими труднощами Ви стикаєтеся в процесі використання навчально-матеріальної бази кабінету?

2. Чи задовольняє Вас розклад уроків, позакласних заходів?

3. Що можна зробити для підвищення рівня роботи Школи молодого вчителя? Чи допомагає вона Вам у роботі?

4. Які форми роботи школи Ви запам’ятали? Чому?

5. Чи задовольняє Вас система самоосвіти, підвищення кваліфікації, яка існує в школі?

6. Що нового Ви дізналися під час відвідування уроків свого наставника?

7. Які методичні прийоми Ви опанували, які вміння вдосконалили протягом року?ї

8. Яку методичну допомогу Ви хотіли б мати від методичного кабінету відділу освіти?

9. Ваші пропозиції щодо роботи на наступний рік.

 

Професійна спрямованість особистості педагога

 

Інформаційне повідомлення                                                                                           

 «Особливості професійної спрямованості педагога»

     Американський психолог Абрахам Маслоу (1908-1970) вважає: для того щоб людина повноцінно прожила своє життя, вона має задовольнити п’ять потреб – вищих і нижчих:

- самоактуалізацію здібностей, талантів;

- повагу: визнання й оцінка;

- любов і прихильність;

- безпеку;

- фізіологічні потреби.

   Якщо звузити цей погляд до життя в професії, то щаслива та людина, якій професія дає задоволення цих проблем. Самореалізація є, звичайно, явищем індивідуальним. Самореалізація в професії вчителя – теж. Але можна визначити чотири основні типи самореалізації педагогів залежно від типу (змісту) особистості.

   Умовно назвемо їх так: організатор, предметник, комунікатор, інтелігент.

   Для організатора важливо реалізувати свою потребу в лідерстві, домінуванні, розкрити свої риси вольової, сильної, вимогливої, енергійної людини. Йому легко вдається організувати позакласні заходи, він уміє розбудити в учнів дух колективної зацікавленості, ділової співпраці, відповідальності.

   Учитель-предметник реалізує свій інтелект, глибокі знання свого предмета. Він поважає інтелект і виховує його в учнів засобами свого предмета. Це професійно компетентна і творча людина, віддана своїй професії, для неї виховувати – це навчати, зацікавлювати своїм предметом.

   Учитель-комунікатор реалізує в професії вчителя потребу в спілкуванні. Йому цікаві люди, він завжди обізнаний з проблемами їхнього особистого життя. Він доброзичливий, чуйний, привабливий, високоморальний. Його вплив на дітей насамперед емоційний, через пошук шляхів сумісності з учнем, через особистий контакт. Йому загалом  легко зрозуміти особистість учня, він дружить із ним.

    Учитель-інтелігент реалізує в професії свою потребу в духовності, високій моральності й вихованні цих рис у дітей. Це людина з високою загальною культурою, високим рівнем інтелекту, високими моральними рисами, постійним духовним пошуком. Її вплив глибоко просвітницький. Вона виховує собою, своїм взірцем.

    Звичайно, не можна казати, що якийсь тип кращий або гірший.  Кожен має свої переваги й недоліки, кожен необхідний. Кожен учитель через особливості своєї професії виступає і як предметник, і як комунікатор, і як організатор, і як інтелігент. Ми говоримо про особистісні особливості, які дають можливість із меншими витратами сили й        часу виконувати якусь із цих функцій.

 

Вправа «Про мене б сказали…»

    Мета: виробити вміння оцінювати особливості своєї професійної спрямованості з позиції сторонньої людини.

    Алгоритм заняття. Педагоги оцінюють особливості своєї професійної спрямованості у відсотковому відношенні за своїми спостереженнями і презентують їх по черзі, продовживши фразу: «Про мене сказали б, що я на …» (х % організатор тощо).

Діагностика типу професійної спрямованості молодих педагогів

 

    Мета: визначити особливості типу професійної спрямованості молодих учителів:

Алгоритм роботи.

    Правила роботи з психологічними тестами:

- у психології не буває правильних чи неправильних відповідей – тільки ті, які підходять або не підходять вам;

- перша думка, що осяяла вас із підсвідомості, - найправильніша.

    Інструкція. У даному запитальнику перелічено риси, які можуть бути властиві вам більшою або меншою мірою.

   Можливі два варіанти відповідей:

А) правильно, ця риса типова для моєї поведінки (або властива мені більшою мірою);

Б) неправильно, це нетипово для моєї поведінки (або властиво мені меншою мірою);

    Прочитайте одне з тверджень і виберіть один із варіантів поведінки:

1. Я цілком міг би жити сам, далеко від людей.

2. Я часто перемагаю інших своєю самовпевненістю.

3. Глибокі знання мого предмета можуть істотно полегшити життя людині.

4. Люди повинні більше, ніж зараз, дотримуватися законів моралі.

5. Я уважно читаю кожну книжку, перш ніж повернути її в бібліотеку.

6. Мій ідеал робочої атмосфери – тиха кімната з робочим столом.

7. Люди кажуть, що мені подобається все робити своїм (оригінальним) способом.

8. Серед моїх ідеалів помітне місце посідають особистості вчених, які зробили величезний внесок у мій предмет.

9. Люди вважають, що на брутальність я просто не здатний.

10.Я завжди уважно стежу за своїм одягом.

11.Буває, що весь ранок я не хочу ні з ким розмовляти.

12.Мені важливо, щоб у всьому що мене оточує, не було безладу.

13.Більшість моїх друзів – люди, інтереси яких мають багато спільного з моєю професією.

14.Я часто аналізую свою поведінку.

15.Удома я поводжуся за столом так само, як у ресторані.

16.У компанії я даю іншим можливість жартувати й розповідати різні історії.

17.Мене дратують люди, які не можуть швидко приймати рішення.

18.Якщо в мене є трохи вільного часу, то я вважаю за краще починати щось із мого предмета.

19.Мені незручно клеїти дурня в компанії, навіть якщо інші це роблять.

20.Іноді я люблю обговорювати відсутніх.

21.Мені дуже подобається запрошувати гостей і розважати їх.

22.Я рідко виступаю проти думки колективу.

23.Мені більше подобаються люди, які добре володіють своєю професією, незалежно від їхніх особистісних рис.

24.Я не можу бути байдужим до проблем інших.

25.Я завжди охоче визнаю свої помилки.

26.Найгірше покарання для мене – бути на самоті.

27.Зусилля, витрачені на складання планів, не варті їх.

28.У шкільні роки я поповнював свої знання, читаючи спеціальну літературу.

29.Я не засуджую людину за обман тих, хто дозволяє себе обманювати.

30.У мене не виникає внутрішнього протесту, коли мене просять про послугу;

31.Можливо, дехто вважає, що я багато говорю.

32.Я уникаю громадської роботи й пов’язаної з нею відповідальності.

33.Наука – це те, що найбільше цікавить мене в житті.

34.Люди  вважають мою родину інтелігентною.

35.Перед тривалою поїздкою я завжди ґрунтовно обмірковую, що із собою взяти.

36.Я живу сьогоденням більшою мірою, ніж інші люди.

37.Якщо є вибір, я вважаю за краще організувати позакласний захід, ніж розповісти учням щось із предмета.

38.Основне завдання вчителя – передати учням знання з предмета.

39.Я люблю читати статті на теми моралі, етики.

40.Іноді мене дратують люди, котрі звертаються до мене із запитаннями.

41.Більшість людей,з якими я буваю в компанії, безсумнівно, раді мене бачити.

42.Гадаю, мені сподобалася б робота, пов’язана з відповідальністю, адміністративно-господарською діяльністю.

43.Навряд чи мене неприємно здивує, якщо доведеться провести свою відпустку, навчаючись на курсах підвищення кваліфікації.

44.Моя люб’язність часто не подобається іншим людям.

45.Були випадки, коли я заздрив успіхам інших.

46.Якщо мені хтось нагрубіянить, я можу швидко забути про це.

47.Як правило, люди прислухаються до моїх пропозицій.

48.Якби мені вдалося на якийсь час перенестися в майбутнє, то я насамперед набрав би книжок з мого предмета.

49.Я виявляю велику цікавість до долі інших.

50.Я ніколи з посмішкою не говорив неприємних речей.

 


ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

ЛЕБЕДИНСЬКА ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА

ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
Back to top