Вивчення передового педагогічного досвіду
МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
Передовий педагогічний досвід - це оптимальна діяльність
педагога, що є результатом творчого пошуку, несе в собі елементи новизни,
спрямована на вирішення актуальних завдань навчання і виховання, забезпечує
стійку ефективність навчально-виховного процесу як у межах існуючих форм
роботи, так і на основі їх удосконалення
Методологічні засади досвіду об'єктивність, комплексність -
науковість
Найбільш поширені критерії для оцінювання педагогічного
досвіду:
- актуальність - новизна - результативність - стабільність - перспективність
Технологія вивчення та узагальнення педагогічного досвіду:
• Метод вивчення літератури
• Метод спостереження
• Метод експертних суддів
• Метод анкетування
• Метод портфоліо
Рекомендації методисту, який вивчає досвід роботи педагога
• 1. Продивіться літературу з даної проблеми.
• 2. Відвідайте серію занять вихователя. Намагайтеся з’ясувати, яка
науково-методична основа його роботи, методика організації занять.
• Попросіть педагога описати систему його роботи. Якщо потрібно, допоможіть
йому скласти план опису.
• Допоможіть педагогу систематизувати матеріали з досвіду роботи: конспекти
занять, сценарії свят, методичні розробки, дидактичні картки тощо.
• 6. Проаналізуйте спільно з педагогом його досвід роботи: основні педагогічні
задачі, які він вирішує; наукова обґрунтованість досвіду; рівень новизни
досвіду; можливість застосування досвіду в інших умовах
• Підготуйте науково-методичний аналіз досвіду роботи. Обговоріть висновки і
пропозиції на педагогічній раді у позашкільному закладі, методичній раді.
• Визначте форми узагальнення і впровадження цього досвіду у позашкільному
закладі, районі, області.
ВИДИ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
• Система роботи освітнього закладу.
• Система роботи працівника освітнього закладу.
• Вирішення важливої педагогічної проблеми в освітньому закладі наприклад,
виховання у закладі).
• Розв’язання важливої педагогічної проблеми педагогічними працівниками
(наприклад, система роботи керівника гуртка з національного виховання).
• Певні форми, методи та прийоми роботи, що використовуються у закладі.
ВИДИ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ за рівнем творчої самостійності:
• Репродуктивний
• Раціоналізаторський
• Новаторський
КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
- АКТУАЛЬНІСТЬ І ПЕРСПЕКТИВНІСТЬ
- ВИСОКА РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ І ОПТИМАЛЬНІСТЬ
- НАУКОВА ОБГРУНТОВАНІСТЬ
- МОЖЛИВІСТЬ ТВОРЧОГО НАСЛІДУВАННЯ ДОСВІДУ ІНШИМИ ПЕДАГОГАМИ
- НАЯВНІСТЬ ЕЛЕМЕНТІВ НОВИЗНИ Й ОРИГІНАЛЬНОСТІ
ЕТАПИ ВИВЧЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ
• ПІДГОТОВЧИЙ
• ВИВЧЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ДОСВІДУ
• УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА АНАЛІЗ НАСЛІДКІВ ВИВЧЕННЯ ДОСВІДУ
• ПОШИРЕННЯ ПЕРЕДОВОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
ОСНОВНІ ВИМОГИ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ МАТЕРІАЛІВ ППД
Структура матеріалів перспективного педагогічного досвіду:
• Титульний лист .
• Зміст досвіду.
• Виписка з рішення методичної ради закладу
• Анотація на досвід керівника гуртка, методиста, іншого педагогічного
працівника.
• Модель організаційно-педагогічної діяльності щодо поширення ефективного
педагогічного досвіду.
• Характеристика на автора досвіду (надається адміністрацією навчального
закладу).
• Опис змісту досвіду.
• Додаток до досвіду роботи .
Основні вимоги до змісту матеріалів передового педагогічного
досвіду:
1. Вступ
2. Нормативно-правова база (короткий огляд документів з проблеми).
3. Теоретична основа досвіду (короткий анотований огляд літератури).
4. Технологія досвіду містить у собі наступні компоненти: узагальнені схеми
(моделі) реалізації педагогічних, ідей у системі навчання ; формулювання
ведучої ідеї досвіду ; формулювання гіпотези педагогічного дослідження;
постановка цілей і задач досвіду; розкриття сутності досвіду; ілюстративний
опис узагальнень моделі реалізації досліджуваної технології (форм, методів,
прийомів). 5. Результативність досвіду: результати анкетування; експертна
оцінка заняття; рівень сформованості основних компетенцій дітей.
6. Висновки (розміщаються на окремому листі).
7. Рекомендації.
8. Список рекомендованої літератури з проблеми.
9. Вимоги до додатків.
Методичний кабінет,
Поняття
передового педагогічного досвіду. Педагогічний досвід —
сукупність знань, умінь і навичок, здобутих учителем у процесі
навчально-виховної роботи.
Він є важливим елементом загальної культури педагога, в якій
відображаються знання, вміння, навички та індивідуальні риси його особистості,
постійно розвиваючись, збагачуючись протягом усієї педагогічної діяльності.
Оновлюваність педагогічного досвіду зумовлена постійними змінами у практичній
педагогічній діяльності та освітніх надбаннях педагога.
Педагогічний досвід учителя є підґрунтям, на якому зростає його
педагогічна майстерність. Водночас він є і джерелом розвитку педагогічної
науки. Це своєрідний пробний камінь під час експерименту, перевірки істинності
теорій, концепцій, прогнозів тощо. Аналіз результатів експериментальної роботи,
тобто спеціально організованого педагогічного досвіду, дає змогу довести
істинність чи неправомірність теоретичного знання, перевірити оптимальність
рішень, вірогідність прогнозів та ін.
Здобуті під час навчання у вищих педагогічних закладах знання
тільки у шкільній практиці стають гнучкими і глибокими, оптимізуючи педагогічні
дії вчителя. У процесі педагогічної діяльності досвід осмислюється,
оновлюється, спираючись на психолого-педагогічну науку. Активізує і вивчення
чужого досвіду, порівняння його з власним.
Педагогічний досвід повинен виражатися в технології
навчально-виховного процесу, виявленні взаємозалежності його компонентів.
Передовий педагогічний досвід — творче, активне засвоєння і
реалізація вчителем у практичній діяльності засобів і принципів педагогіки з
урахуванням конкретних умов, особливостей дітей, учнівського колективу і особи
вчителя.
Передусім він спрямований на розв'язання актуальних проблем
навчально-виховного процесу школи, зокрема на сучасному етапі — використання
комп'ютерної техніки у навчальному процесі, формування правової культури
школяра, виховання підприємливості молодої людини та ін. Для передового
педагогічного досвіду характерною є новизна, яка виокремлює його з маси
позитивної діяльності педагогів. Досвід можна вважати передовим тільки за
умови, що він забезпечує високі результати навчально-виховної діяльності
вчителя, які мають бути не випадковими, а наслідком застосування продуманої
системи навчання й виховання.
Важливим його показником є стабільність. Це означає, що результативність
навчання і виховання мають бути перевірені часом. Перспективність передового
педагогічного досвіду передбачає, що він «працює» й у практичній діяльності
інших педагогів, його можна поширювати, втілювати в життя.
Коментарі